سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 88/6/28 | 9:43 عصر | نویسنده : محسن خزائی
در ابتداى امر مى‏تواند چنین به نظر برسد که در شناخت عمومى جهان، دوره‏اى گویا و پرآوازه همانند دوره مغول شناخته شده است. ولى این چنین نیست و بسیارى از مراحل و مسایل تاریخ جهانى در این دوره ناشناخته مانده است.

 به این ترتیب، از بین موضوعاتى که به حال خود رها شده و پرده ابهام آن را فراگرفته است به مسئله مُلکِ مَلِک زوزن برمى‏خوریم که خطّه آن، واقع در جنوب خراسان، از همان ابتداى حمله مغول بر سر راه این مهاجمین قرار گرفت و با وجود عظمت و اهمیت آن در زمان خود به زودى نام مُلک و مَلِک و کرده‏هاى برجسته او همه فراموش شد.

 گفته‏ها و شنیده‏ها، روایات و حکایات، سپس فراموشى و نسیان، با سرعتى تمام ذات و شخصیت این جنگ‏سالار و سیاست‏مدار بزرگ را تحت سیطره درآورده و پایتخت او، با چنان اشتهارى که در دوران پیش از مغول داشت، به تدریج مبدل به توده‏اى از ویرانه‏هاى شکل‏باخته گردید. تنها بازمانده سرافراشته آن استخوان‏بندى مسجد جامع آن است که هنوز هم على‏رغم خرابى‏ها و ضایعاتى که به آن وارد شده، عظمت خویش را حفظ کرده است. این مسجد عظیم که خود نمایانگر اعمال و آرزوهاى بزرگ مَلِک زوزن بود همچون بسیارى از کارهاى سیاسى او نیمه‏کاره مانده زیرا هم‏زمان با ظهور مغول‏ها در سرحدات امپراطورى خوارزمشاهیان، دشمنان مَلِک او را از میان برداشتند. شاید اگر ایشان از بُعد حمله مغول بویى برده بودند به این کار دست نمى‏زدند زیرا که توانایى نظامى و مکنت ملک زوزن بسیار بود و اتحادش با خوارزمشاه مى‏توانست از همان ابتدا جلوى حمله مغول را بگیرد.ادامه مطلب...


تاریخ : شنبه 88/6/28 | 9:10 عصر | نویسنده : محسن خزائی

جلگه زوزن، عرب- کتابخانه های مشارکتی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جلگه زوزن تشکیل می شود و با بسترسازی مناسب است که جوانان مستعد این بخش متحول خواهند شد. شهردار شهر قاسم آباد با بیان مطلب فوق افزود: کدام خوراک فرهنگی می تواند به اندازه کتاب موجب پالایش جوانان و موجب سلامت، نشاط و توسعه شود. مهندس حسن زاده در جلسه اعضای انجمن کتابخانه بخش جلگه زوزن اظهار داشت: در منطقه ای که از سینما، ورزشگاه و امکانات فرهنگی خبری نیست چطور باید انتظار داشته باشیم که نسل پویا و پرشور جوان از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند. وی با بیان این که کمبود آشنایی با آموزه های دینی، علوم و اطلاعات روز در منطقه احساس می شود اعلام کرد: مجموعه مجلات و کتاب های کتابخانه مرکز بخش باید از بار علمی بالاتری برخوردار شود و بستری را آماده کنیم تا مردم به ویژه جوانان به کتابخوانی و مطالعه عادت کنند در این جلسه نصیری رئیس اداره کتابخانه های شهرستان خواف از عضوگیری رایگان کتابخانه و برپایی همایشی در هفته کتاب خبر داد و گفت: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی ایجاد کتابخانه های مشارکتی را با همکاری اداره کل و دهیاری ها در روستاهایی که تمرکز بیشتری دارند اجرا خواهیم کرد.




  • ارز
  • مطالب روز
  • قیمت دلار
  • اشکان دی ال