سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 86/10/18 | 7:31 عصر | نویسنده : محسن خزائی

 

      در سال 18 (هـ-ق) احنف بن قیس از طریق طبس وارد خراسان شد و شهر هرات را با جنگ تصرف کرد . پاره ای از شهر های خراسان بدون جنگ و به طریق صلح مسلمان شدند ، از جمله خواف . و برای شهرهای نیشابور هرات و سرخس حاکمانی را تعیین نمود . در سال 31 (هـ-ق) اهالی خراسان نقض عهد کردند . مردم خراسان به خصوص زردشتیان منطقه به علت نبودن نمایندگی مقتدر از سوی حکومت اسلامی در محل و دوری از مرکز قدرت اسلام و اسلام ظاهری و عدم اعتقاد برخی ازآنان علیه حکومت اسلامی طغیان نمودند . چون خبر به مکه رسید خلیفه‏ی اسلام ، عبدالله بن عامر را مأمور فتح خراسان و هرات کرد . در مسیر راه چون به خواف رسیدند ، از زردشتیان مقیم قلعه مرتفع خرگرد که مقاومت می کردند ، تعهد گرفتند از اسلام حمایت کرده ، به زندگی خود ادامه دهند . چون به طرف هرات حرکت نموده ، با یاغیان آن به نبرد پرداختند ، که منجر به فتح هرات توسط سپاه اسلام گردید .در مراجعت از هرات ، زردشتیان خواف عهد خود را شکستند و در سنگان با اسلام برخورد نمودند که مزار خواجه انجیر از شهدای آن دوره است . در خرگرد هم زردشتیان قلعه‏ی گبرها ، مقاومت نموده ، جنگ تا دامنه‏ی کوه خواجه یار ادامه پیدا کرد . گورستان شهدای گمنام ، مزار خواجه یار نتیجه همین پیکارها است . لشکر اسلام در مسیر بالا خواف در حدود سراب پیکار دیگری با زردشتیان داشته که مزار پیرحسبه از شهدای این درگیری است . برخورد خصمانه با مسلمانان توسط زردتشتیان ادامه داشته ، تا جائی که مسلمانان تغییر مسیر داده ، به دامنه کوه فدک  رسیدند و با زردشتیان این منطقه پیکار نمودند و مزار فدک به نام سهل بن علی ، میر سعید ، میر جعفر و پیر علمدار از شهدای بزرگوار این واقعه اسفناک است .

         لازم به ذکر است علاوه بر آن در منطقه درازو  باخرز و روستای استای نیروهای اسلام با مجوسان درگیری مستقیم داشتند که منجر به شهادت مسلمانان گردیده است قیام به آفرید زوزنی که از سیجاوند ظاهر شد و خود را فرستاده‏ی خدا به حساب می آورد از جمله‏ی این مقاومت ها علیه اسلام است .

 

 

  ×    سنگان خواف دیار پارسیان

 

 

   مردم سنگان مقاومت 150 ساله‏ای در برابر اسلام داشتند که چون یارای مقاومت بیشتر در مقابل لشکر اسلام را نداشتند و نمی توانستند جزیه سنگین را به مسلمانان بدهندبرای حفظ آئین خود به کوه و بیابان پناه بردند . ابتدا به قهستان و سپس به هرمز در خلیج فارس و از آنجا راهی هند شدند . اکنون پارسیان مقیم هند که در گجرات ، بمبئی ، مدرس ، سورت و کراچی و کلکته زندگی می کنند بازماندگان زردشتیان متعصب دیار خواف می باشند . ظاهراً زردشتیان سنگان خواف با اجازه راجه گجرات توانستند در این منطقه سکونت گزینند و آنرا به نام دژی که در خراسان داشتند « سنجان » نام نهند. بطور کلی نیروهای اسلام توانستند در این جنگها ولایت خواف ، جام ، باخرز ، نیشابور ، اسفراین و ارغبان را بوسیله جنگ فتح نمایند .

 

مر او را نام سنجان کرد دستور                 بسان ملک ایران گشت معمور






  • ارز
  • مطالب روز
  • قیمت دلار
  • اشکان دی ال