سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 87/11/22 | 1:57 عصر | نویسنده : محسن خزائی
تاریخ : پنج شنبه 87/11/17 | 8:29 عصر | نویسنده : محسن خزائی

از دوستانی که با پیشنهادات و انتقادات سازنده ما را در جهت پر بار کردن مطالب وبلاک یاری نمودند تشکر وقدردانی میشود.

دراینجا از دوستان:اقای مرتضی عرب زوزنی آقایان:عبدالله و رضا و احسان و محمد وبقیه دوستان از جمله مدیریت محترم وبلاک هندآباد بخاطر نظر لطفشون سپاسگزاریم. 

از دوستانی که مطلب و نوشته واخبار در خصوص منطقه دشت زوزن وخواف دارند تقاضای همکاری میشود.




تاریخ : پنج شنبه 87/11/17 | 8:20 عصر | نویسنده : محسن خزائی

مجموعه باستانی زوزن گنجی در کویر

 

جلگه زوزن- عرب- گردشگری در جهان امروز به صنعتی بسیار درآمدزا تبدیل شده است و کشورهایی که در این زمینه سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده اند درآمدی به مراتب بیشتر از کشورهای نفت خیز کسب می کنند.در کشور ما با پیشینه تاریخی غنی و فرهنگی کهن، اگر این صنعت به خوبی مدیریت و برنامه ریزی شود می تواند جایگاه شایسته ای در جهان کسب کند اما با تمام تلاش ها و توصیه دولتمردان و اهمیت دادن به این صنعت هنوز در بعضی نقاط موفقیتی به چشم نمی خورد. امید است با بررسی علت ها شاهد توسعه و شکوفایی گردشگری باشیم. به عنوان نمونه در بخش جلگه زوزن( شهرستان خواف) از بناهای باستانی ارزشمند آن برای جذب گردشگر و توسعه اماکن تاریخی استفاده مطلوبی نشده است و روزبه روز تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان این بخش کاهش می یابد. در جلگه زوزن با قدمت هزار ساله و آثاری چون مسجد ملک زوزن که گنجینه گرانبهایی را به نام محراب در دل خود جای داده و ارگ تاریخی مجاور آن، مجموعه باستانی زوزن قرار دارد که عظمت آن محققان و مورخان را به حیرت وا می دارد و اگر به خوبی مدیریت شود تحولی عظیم را در توسعه همه جانبه این منطقه محروم خواهد داشت.

مجموعه باستانی زوزن نیازمند توجه مسئولان دهیار روستای زوزن با بیان این که در شرایطی که دولت نهم نگرشی خاص به آثار تاریخی و گردشگری دارد، این روستا با داشتن بناهای ارزشمند تاریخی و ابزارهای توسعه و تحول نباید فراموش شود افزود: به مجموعه باستانی زوزن در سال های گذشته اعتبارات مناسبی برای حفظ و احیا اختصاص می یافت و همین تلاش ها این بناها را از نابودی نجات داده است.حسین علی عرب از تعطیلی فعالیت های مرمت و کارگاه های زوزن خبر داد و اعلام کرد: سال گذشته به علت بی توجهی مدیریت شهرستان بیش از صد میلیون تومان اعتبارات این آثار هزینه نشد و فعالیت های آن متوقف شده است. وی از دست اندرکاران خواست ضمن توجه و نظارت، زیرساخت ها و امکانات رفاهی بازدیدکنندگان را فراهم کنند. وی اظهار داشت: فعالیت  مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نباید فقط به جلوگیری از ساخت و ساز، معرفی متخلفان به دستگاه های قضایی زندانی و جریمه کردن آن ها و گسترش حریم و محدوده در نقاط مسکونی و کشاورزی خلاصه شود بلکه باید به حراست و مرمت آثار و ساخت امکانات، معرفی بناها و جذب و افزایش بودجه هم اهمیت داده شود. رئیس شورای اسلامی زوزن گفت: آثار ارزشمندی را چون مجموعه تاریخی زوزن که شهرت جهانی دارد و مقدمات ثبت جهانی آن در حال فراهم شدن است نباید به فراموشی سپرد.

 




تاریخ : پنج شنبه 87/11/17 | 8:4 عصر | نویسنده : محسن خزائی

بطور کلی زوزن در قسمت جنوب شرقی و در فاصله 60 کیلومتری خواف واقع شده است با آنکه ناحیه خشک و بی حاصل است از سابقه پراهمیت تاریخی ویژه ای برخوردار است بطوریکه ملک زوزن در قدیم یکی از سه مرکز عمده این ناحیه بوده است هم اکنون در قسمت وسیعی از از دشت زوزن میتوان آثار شهری بزرگ را کهبراثر زلزله ویران شده را مشاهده کرد . مسجد تاریخی زوزن که در کنار روستای قدیمی واقع گردیده وآثار زیادی از آن باقی مانده و هم اکنون در حال مرمت و بازسازی میباشد تزئینات فوق العاده ای از کاشیکاری آجرکاری و گچ بریهای زیبا به چشم می خورد که معرف هنر معماری و تزئینات اوایل قرن هفتم هجری است . در بدنه ایوان کتیبه ای به خط کوفی وجود دارد که قسمتهایی از آن از بین رفته و در قسمت غربی ایوان قبری وجود دارد که گفته میشود متعلق به پسر ملک زوزن است یکی دیگر از قسمتهای ایوان راه پله های مارپیچی است که شباهت زیادی به پله های مدرسه غیاثیه خرگرد دارد یکی از شبستانها به محراب مسجد منتهی میشود که این محراب به تازگی بر اثر حفاری از زیر آوار بیرون کشیده شده و حاشیه های آن مزین به آیاتی از قرآن مجید است و بیشتر به مینیاتور شبیه است تا محراب ملوک زوزن همچون ملک سعید و قوام الدین زوزنی به فرمان سلطان محمد خوارزمشاه مدتی بر ولایت کرمان و عماد السلام زوزنی و عبدالکافی زوزنی از فضلای بنام زوزن بوده اند آنچه مسلم است این است که مسجد زوزن متعلق به قرن هفتم و دوره سلجوقی است .




تاریخ : پنج شنبه 87/11/17 | 7:23 عصر | نویسنده : محسن خزائی

از دوستانی که با پیشنهادات و انتقادات سازنده ما را در جهت پر بار کردن مطالب وبلاک یاری نمودند تشکر وقدردانی میشود.

دراینجا از دوستان:اقای مرتضی عرب زوزنی آقایان:عبدالله و رضا و احسان و محمد وبقیه دوستان از جمله مدیریت محترم وبلاک هندآباد بخاطر نظر لطفشون سپاسگزاریم. 

از دوستانی که مطلب و نوشته واخبار در خصوص منطقه دشت زوزن وخواف دارند تقاضای همکاری میشود.






  • ارز
  • مطالب روز
  • قیمت دلار
  • اشکان دی ال